baner ЋИРИЛИЦА
LATINICA
ENGLISH

razvojne norme
0-2 godine
2-3 godine
3-4 godine
4-5 godina
5-7 godina


Pričajmo!
logoped?
komunikacija?
govorni organi?
sluh?
nervne strukture?


Problem?
alalija?
afazija?
disfagija?
disfazija? 
disfonija?
disgrafijA?
diskalkulija?
dislalija?
disleksija?
dispraksija?
mucanje?
...

novosti

Kako učimo da pričamo?

Deca se rađaju sa urođenim programom za učenje jezika, i prilično su za njega spremna. Jezički sistem prati jedinstveni redosled razvoja, isti za sve  etničke i socioekonomske grupe.


Tako će svako dete na svetu u prvoj godini života proći faze gukanja i brbrljanja, tokom kojih će uvežbavati svoju motoriku za izgovor svih glasova svih jezika sveta, da bi se, slušajući govor okoline počelo specifikovati za izgovaranje glasova jezika kojim je okružen -tzv. maternjeg jezika.


Kao i za sve drugo, i za govor je veoma važno detetu dati pravilan stimulus. To podrazumeva da dete od prvih dana bude izloženo govoru, i to posebno naglašavanom u komunikaciji sa detetom. Priroda je i to uredila, tako da majke nesvesno usporavaju, posebno naglašavaju i pojednostavljuju svoj govor kada se obraćaju detetu. Ovaj obrazac ponašanja je svakom detetu dragocen. Vaša prisutnost i uključenost je veći stimulus za dete od svih dodatnih časova koje mu uplaćujete, crtanih filmova i igrica koji, kolko god zanimljivi bili, imaju svoj pravolinijski tok u vremenu, za razliku od Vašeg deteta i Vas samih - uvek možete da kažete i uradite nešto novo!

Savremenim načinom života deca dobijaju kvantitativno manje usmerene pažnje od majke, oca i ostatka porodice i bliže okoline, a manje vremena koje imamo za dete utiče i na kvalitet naše komunikacije sa detetom.
Česte, a teško ispravljive greške roditelja, kreću se u dva ekstremna pravca:

1. "Štedimo" glas, istrošen na poslu, jer je "dete još malo i ne razume šta mu pričamo, neka se igra dok može, ima vremena za govor". Normalno je da želimo srećno dete, i da ne postoji dete dovoljno maženo, a posebno ako je veći deo dana odvojeno od roditelja. To nije razlog za ovakve propuste, jer govor nije jedna sporedna veština, već vrlo životna, koja se najlepše i najlakše vežba, jer da pričamo i slušamo možemo u svim situacijama - sređivanju kuće, pripremanju obroka, kupanju, uspavljuvanju, šetnji, igri, ...

2. Forsiramo dete, nerealnim zahtevima, jer je "kvalitet vremena sa detetom važan, nije važno što se ne vidimo po ceo dan". Nažalost, za pravilan razvoj, ako od vašeg mališana želite da izraste u zdravu, srećnu i uspešnu osobu, bitno je i kako i koliko ste prisutni. Što se govora tiče - idite korak po korak, prateći razvojne norme. Radujte se i pohvalite svaki pokušaj deteta da nešto kaže, bez obzira na "izvrnutost" reči, obradujte se detetovom "ta" za početak, pa "ta -ta" izgovorenom iscepkanim slogovima, pa nepravilno izgovorenom imenu (npr. "Tidan" umesto "Srđan"), ...

Pročitajte razvoje norme, popunite upitnik i pratite jednostavne instrukcije za stimulaciju jezičkog razvoja deteta >>>



Napomena:
Tekstovi na ovom sajtu su isključivo informativnog tipa. Oni nisu zamena za stručni savet specijaliste. Date informacije nemojte shvatiti kao nešto čime možete odrediti dijagnozu ili tretirati određeni problem bez konsultacije stručnog lica. Molimo Vas da se konsultujete sa stručnim licem ukoliko imate bilo kakva pitanja o zdravstvenom stanju Vas/Vašeg deteta.

03.02.2011. © Speak Up
alfkidsroditelj_portalstudiocentar